Japansk och Italiensk Tapas

Ikväll ska jag, mamma och min syster äta de två godaste maträtterna i världen. Sushi och Pasta. Jag har längtat hela veckan efter denna middag och nu är den äntligen här.

Jag ska visa er sen vad vi är duktiga på att göra sushi, ni kommer att tappa hakan.

Stjärnor

Idag när jag vaknade (alltså typ sju minuter sen) var det väldigt lugnt här hemma. Vi är ju vanligtvis fem personer i familjen, men min bror for redan i tisdags till Hemavan med sina kompisar och min pappa for klockan six heures imorse med sin kompisar till Hemavan och min lillasyster sov hos sin kompis igårkväll.

Det är så skönt att vakna när man är nästan helt ensam. Nu ska till exempel jag och mamma äta omelett och dricka te samtidigt som jag ska läsa om Malin Åkerman i min nya Elle. Sedan tar jag det lite lugnt med att skissa lite Modesty Blaise och ser vart dagen tar mig.

Förresten, var och såg filmen I Taket Lyser Stjärnorna igår. Jag tipsar om den filmen, gå och se den för guds skull!

Hur folk vaknar

Jag är inte som vanligt folk vid detta århundrade. Istället för att vakna på morgon av en mobilsignal så vaknar jag fortfarande av en klockradio. Detta var lite roligt förut när jag vaknade till Mix Megapol med Adam och Gry innan som flyttade över till 104.2 - kanalen som jag inte får in på mitt rum... Istället vaknar jag åt Rockklassiker nuförtiden, och detta stör mig lite... Imorse till exempel vaknade jag med att Dave Evans skrek i mitt öra (eftersom ljudvolymen inte riktigt går att ställa in) "ARE YOU READY FOR A GOOD TIME".

Det gör mig liiiite irriterad aatt vakna på detta sätt, men det får mig att sätta mig upp direkt och stiga upp istället för att ligga och vrida på mig i sängen. Dessutom är jag så vidskeplig och jag väntar på morgonen jag kommer vakna till Stairway to heaven eller Babe I'm gonna leave you för den dagen kommer det på riktigt att hända något.

Min käraste kusin Elvira däremot, vaknar av sin mobil som spelar en låt av Imogen Heap som är en superbra sångerska och låtskrivare, men ganska lugna låtar. Låter Elvira vaknar till är en sån låt, superfin melodi och lite sådär lycklig på nåt sätt. Lyssnar man på texten så vill man nog istället bara dö när man vaknar eftersom den första textraden går:

Here's the day you hope would never come

Jag skulle själv kväva mig själv med kudden om jag vaknade så.

Mognadspoäng

För ca ett och ett halvt år sedan bytte jag kontantkort på mobilen till Halebop. Idag har jag vuxit lite och fått massa mognads-, vuxen-, kalla-det-vad-du-villpoäng och skaffat mig Telia Refill Flexibel istället. Visst har jag mognat?

Om mig själv...

Jag har fått en uppgift på ULS:en där jag ska ta reda på

  • hur jag fick mitt namn
  • någon speciell händelse som dina föräldrar minns från min barndom
  • vad jag tyckte om att göra när jag var liten
  • någon händelse som jag själv kommer ihåg (positiv/negativ)
  • någon förebild jag hade
Jag ska dessutom be några personer att beskrivamig med en egenskap och jag ska också själv beskriva mig med en egenskap. Jag ska ta med mig en bild från när jag var liten och en sak som beskriver mig idag och sen ska vi redovisa allt detta för klassen.

Om ni kan beskriva mig med några ord vore det ju lite trevligt.

Inget

Jag har inget att säga eller att skriva. Hah!

Jo en sak, Rerre ring mig!

Solrosor

Jag satt just och pratade med Rerre. Hon är nere hos sin farmor och farfar för att ta farväl av en gammal släkting till henne. Berättade för henne att jag sitter och målar. Att jag målar en solros och samtidigt försöker jag ta reda på vad solrosor betyder för mig. Det vet inte jag riktigt än, vad dem betyder för mig alltså - men jag kommer nog dit en dag.

Har ingen aning om varför, men solrosor har liksom varit inpå mig hela veckan. Jag tänkte att om jag sätter mig ner och målar en så kanske det kommer ur mig. Men jag vet fortfarande inte alls vad dem betyder. Började tänka på vad en solros symboliserar. Ett ord fick jag fram.

STOLTHET

Det är ett ord som inte betyder särsklit mycket för mig. Men när jag tittar på min bild så tänker jag istället att det kanske är dags att det borde börja göra det. Vad har jag som jag inte borde vara stolt över? Jag ska tänka på det.


De bästa låtarna genom tiderna - på fullt allvar











Dessa låtar är så laddade att jag inte vet vad jag ska säga om dom.

Lycka och nostalgi

Jag blir alldeles varm och lycklig när jag hör henne. Dessutom väcks en sommarkänsla och jag tar till mig av avrenda textrad hon sjunger. Klicka på bilden för att hösa den fantastiska Melissa Horn.


Den bästa sortens humor

Jag slår vad om att ni inte alls förstod det som jag själv tyckte var, med rätt valda ord, kalaskul i mitt förra inlägg. Skit samma, jag skrattade i alla fall åt mig själv. Vilket dessutom är den bästa sortens humor. Den som säger

Han som skrattar åt sina egna skämt har ingen humor

har så jävla fel. Varför kan ni ju räkna ut själva.

Moas Memoarer Del 1

Jag hade redan räknat ut att de två dagarna som är kvar av denna vecka skulle bli dryga. Med fyra skolböcker (engelskaläxa, franskaläxa och ULS-prov på fredag) som skulle rymmas i väskan  plus ett par gympaskor (datorn tog jag minsann i handen) drog jag igen väskans dragkedja och kastade på mig jackan för att hinna till bussen och komma hem så snabbt som möjligt. När jag på skolgården står och tittar upp mot busshållplatsen ser jag den blå bussen köra iväg. Med besviken blick går jag ändå mot busshållplatsen och tänker att nu måste jag stå där i en kvart.

Jag ser att Jossi står vid busshållplatsen, även fast jag har så dålig syn. Hon kommer och möter mig en bit på vägen och vi väntar på bussen tillsammans. Vi står och väntar, och när det börjar bli kallt känns det som om man har väntat i en hel evighet. Jag tänker på morgondagen och suckar.

Helt plöstligt känner jag att det vibrerar i min ficka - min mobil. Det är en mystiskt 090-nummer som jag inte känner igen och jag svarar med ett frågande: "Hallå...?" Det är en kvinna som jobbar på skolan. Hon säger att min franskalärare, som jag har imorgon första lektionen, är sjuk och min lektion imorgon är inställd. Jag tackar kvinnan så mycket för att hon ringde mig och berättade det.

I nästa ögonblick så känns hela livet mycket ljusare. Jag kommer på att imorgon inte alls är en jobbig dag, och speciellt inte med sovmorgon, eftersom vi ska se på film på naturkunskapen och på idrotten och sedan har jag bara engelska och matte kvar. Dessutom, ifall min franskalärare är sjuk på fredag också så har jag endast två lektioner då.

Livet känns numera helt okej.

Kul med REA

Jag och mamma var på stan idag, och det är då väldigt praktiskt att vara på stan såhär mitt i månaden och med REA i varenda butik. Det är jävulskt lite folk eftersom inte en kotte har skaffat sig lön än och juleklappspengarna har runnit iväg för längesedan. Dessutom går det förbannat snabbt när man har koll på allt man ska ha och så, vilket jag hade idag. På min köpelista stod det:

SKOR
MINIRÄKNARE
KLOCKA

och jag ska förklara. Min käraste mor har gnällt på mig hela denna kalla årstid att jag måste skaffa mig nya skor - MED BRA SULA vilket var det själva ledordet. Idag fixade jag mig nya skor.



MINIRÄKNARE som jag behövde för att klara av matten i skolan. Tidigare har jag lånat Helens miniräknare, men nu har jag köpt en egen. Alldeles precis likadan som Helens...



Jag köpte en KLOCKA idag för inte mer än 1 svensk krona. Jajamen, däremot tänker jag inte berätta hur.



Dessutom passade jag på att handla lite mer smågrejer när jag ändå var med mamma på stan. Det var ju ändå REA på typ exakt allt.

Matematik 3000

Jag sitter och pluggar, försöker skriva en diskussion till en labbrapport, men jag är för långsam och ofokucerad. Så istället slår jag upp min två år äldre storebrors mattebok Matematik 3000. Detta är den tråkigaste mattebok jag någonsin bläddrat i eftersom den enda färgen i boken är blå med svart text och svart-vita bilder som inte är särkilt många av. Jag som har svårt för matteböcker i vanliga fall, men denna bok gör att min egen mattebok blir en liten barnbok utan text med bara bilder.

Jag tänker: "Men vafan, jag ger mig på ett tal." Läser det första som jag slår upp, tal

A 1352 Talen z = 4 (cos 70˚
+ i sin 70˚)  och u = 5 (cos 30˚ + i sin 30˚)  är givna.
 Bestäm kvoterna z/xoch u/z i polär form. 


???????????????????????????

Är jag totalkorkad eller fattar ni faktiskt nåt av det där? Jag kollar på bokens framsida och läser KURS E   Naturvetenskap och teknik   Komvux.

Själv läser jag KURS A   Samhällskunskap och estetprogrammet

Fest

Jag har en liten youtube-fest här. Ha så kul!




Marley and Me


Jag vill ha den här låten som ringsignal


La Bella Luna

Jag och pappa tog en nattpromenad ut på åkern en bit ner mot älven för att kolla på den magiska natthimlen. Jag ber er, om ni inte redan lagt märke till det (och även fast det just nu är rätt sent) att gå ut och kolla på månen. Det ser helt och hållet magiskt ut, så som den lyser. Ett starkare sken än vad jag någonsin varit med om.

Det är vid dessa tillfällen man vet att världen egentligen är en fantasktisk plats.

Heddå Gran!



Det pågår en liten skogsbrand i vårt hus...

Vafan hände?



Ser ni detta? Titta speciellt på den blå linjen, de unika besökarna. Vafan hände? Vill någon förklara? Jag är rädd...

I Taket Lyser Stjärnorna

Jag läste boken för väldigt många år sedan. Alla recensioner jag har läst om filmen, som kommer ut i slutet av januari, som alla väntar på så säger alla samma sak nämligen "Nästa Fucking Åmål." Och jag kan inte sluta att längta efter slutet av januari.

Se trailern om I Taket Lyser Stjärnorna.


Statistik - 10 dagar



Inte för att jag brukar ha svinhög statistik, men det här är värre än vanligt!

Borta bra men Hemma bäst

Nu är jag hemma. Hemma från underbara Hemavan och hemma från iskalla Övik. Jag kände igår när jag kom hem från Övik, där jag spelat innebandycup och kommit trea, att jag igen saknade Hemavan som jag kom hem från för fem dagar sedan.

Min statistik har varit fruktansvärt spännande medan jag har varit borta. Detta tänkte jag bevisa med ett print screen-klick... Så fort det går, men just nu verkar inte blogg.se vilja att jag laddar upp denna bild...

Olyckligtvis då blir detta min sista kväll i tvåtusennios jullov för imorgon drar mina skoldagar igång. Jag sörjer inte särskilt mycket, om jag ska vara ärlig. Mitt lov har varit så bra som jag hade hoppats på så jag tänkte "gå när det är som roligast".