Min nya Idol

Det här är väl egentligen den stora drömmen - Fashion Illustration. Och speciellt med akvarell. Jag är en sån människa som vill kunna så mycket som möjligt, lära mig alla svenska och engelska och franska ord, kunna läsa av spelet i innebandy, kunna rita tre, fyra linjer på ett papper utan att sudda och ändå få till det. Jag vill kunna sätta dit skuggor exakt där de ska vara och få till alla rörelser och poser även på ett vitt, platt papper.

Och jag tänker inte sluta förrän jag är där.



Amelie Hegardt

Dagens


Idag hände något historiskt

Jag tackade nej till kvittot på Ica.

Tim Testar


Lördagslycka

Åh gud vad glad jag blev för era kommentarer! Det är väldigt ofta som jag tvivlar på mig själv i flera olika sammanhang, och inget känns bättre än när jag får så bra respons som ni gav mig nu. Ni är nu helt enkelt tvungna att kommentera mer för annars kommer jag tillslut att lägga ner det här. Hahaha!

Jag vill visa er en blogg, Le Love. Det är en blogg som visar kärleksfulla bilder och det är läsare som kommenterar deras bästa och värsta kärleksminnen och känslor. Det är en blogg som är så laddad med känslor att jag blir alldeles varm i kroppen och får en brännande känsla i ögonen. Ni måste verkligen läsa!

Nu måste jag hoppa in i duschen och fräscha till mig. Jag känner mig helt känsloladdad idag så jag måste hinna få ner allt i bilder och i text.

Vi hörs sen! Glöm inte att kommentera.

Något gammalt, något nytt

Här kommer en bildvisning av bilder som jag inte har visat. Vissa är inte färdiga vissa ska göras om, men jag kan ju visa er ändå. Och jag ber om ursäkt för det dåliga bilderna eftersom jag fotar med kameran. Vissa teckningar borde jag verkligen skanna in istället, men det tar så lång tid.



Min första oljemålning. Den har fortfarande inte riktigt torkat, för jag tog för mycket färg i mitten på solrosen. Jag måste måla dit lite mer gul färg på bladen, för den ser så grå ut just nu.



Min andra oljemålning. Jag började med bakgrunden i vintras och sen har tavlan bara legat och dammat. Jag fick tillslut idén om att göra en grapefrukt och jag blev ganska nöjd. Men jag måste fixa till skuggan för den blev för stark nu. Ska göra den lite brunaktig istället.



Det här är något jag gjorde ganska snabbt efter att jag fyllde år i maj. Jag har tänkt länge att jag skulle fortsätta och måla åtminstone fem bilder i den här serien men jag blev så uttråkad.









Den här lilla unisexmänniskan målade jag igårkväll när jag inte ville sova. Tyvärr fick jag inte till skärpan på min kamera men jag ska nog skanna in den senare.



Och det här är vad som blivit av idag. Jag steg upp tidigare än vad jag behövde för att hinna rita den här och jag var nära på att skolka hela dagen bara för att så stanna hemma och rita. Inspiration för den här bilden är Missoni Fall/Winter 2009. Stickan med lager på lager. Såhär vill jag gå klädd i höst och vinter.







Jag har också flera blyertsteckningar ovisade men det blir så tråkiga bilder med blyerts. Det är väldigt roligt, men det blir så tråkigt.

Väntan

Min lön kom idag och jag och Rerre hade en dag tillsammans på stan. Jag köpte lite grejer som jag läänge, läänge har tittat ut. En stickad kofta från BikBok, en rutig skjorta från MQ och Promarker-pennor på Mauds. Mina allra första Promarker-pennor! Jag är helt klart nybörjare på den här stilen, men det är ett väldigt roligt sätt att teckna på. En av mina favoritbloggkonstnärer är utan tvekan Anna Ileby som ritar på det här sättet. Hon är en stor inspirationskälla.

Jag har många påbörjade projekt och ska visa er ungefär vad för nåt. Nu ligger alltså akvarell och olja på kanten, för jag behöver lite nya grejer till dessa, men jag har flera bilder som jag inte har visat er.

Men ni får vänta.

The Wannadies

Efter dålig uppdatering (ber om ursäkt för detta) får ni istället You and Me Song efter att jag sett på Linas Kvällsbok ikväll. Jag älskar svenska tonårsfilmer och kan knappt vänta tills filmen med Blondinbella kommer ut!


Augusti den tjugonde

Skolan började idag. Det känns inte bara tungt, jag har världens bästa schema fram till höstlovet och efter det har jag ett hyfsat bra schema. Jag ska visa er nån gång. Men inte ikväll. Ikväll orkas inte något. Jag hann baka en morotskaka innan min storebror lagade middag men den står helt orörd på diskbänken eftersom jag inte visste att jag skulle bli lämnad ensam ikväll. Trodde i alla fall att min mamma skulle finnas brevid mig ikväll, men hon har tydligen ett eget liv också. Så jag lägger mig och väntar på att det ska bli mörkt.

Kooks

Imorgon åker jag till Stockholm. Så ikväll packar jag. Typ. Det är rätt tråkigt att packa. Så jag målar istället. Och spelar den här låten på repeat utan att få nog av den. Ser en gammal kärlek framför mig när den spelas. Därför måste jag byta till Kings Of Leon och gå städa istället.


La Bella Luna

Det luktar höst ute. Månen är halv och lyser mer än nånsin. La Bella Luna. Så jag tänder ljus och gör oboy.



Jag vaknade halv sex imorse och har hunnit se två filmer




Världens största blåsa i min mun


Göra-sig-fin-musik


Kärlek

Det finns ingenting som gör mig gladare än när jag får Elle på posten. Dessutom när jag minst anar det.


Vinter

Jag längtar till vintern. Snön, mörkret, kylan, mina vinterstövlar, snowboardjackan, snowboardmössan, snowboarden, fjällen, snöflingorna, snön, kylan. Inte för att jag på nåt vis är less på sommaren eller inte vill ha sommar. Men jag längtar till vintern. Kolla så fint bara.











Det finns inte nånting som kan få mig till att sluta älska vintern. Inte ett enda ord av vad Rerre och Kina säger. Allt med vintern är helt underbart.

Lyssna noga


Veckans musik

Pappa har köpt en ny LP-spelare eftersom hans gamla goding gick sönder för ett tag sen. Jag är nästan lika nöjd som han är eftersom jag får rota i alla hans gamla skivor då och välja musik. Så jag sätter mig på golvet och vrider och vänder på allting - Eurythmics, Rolling Stones, Talking Heads, för att se om det är någon som jag känner igen. Tillslut bestämmer jag mig för en annan David Bowie-skiva än jag fick välja igår.



Sen går jag in på mitt rum och lyssnar på The Sounds eller Deportees, men mest på Babyshambles.


Lillasyster - Gamla Klassiker



 






Lillasyster



Idag fyller min lillasyster år. Jag målade en bild till henne, men färgerna ser lite konstiga ut här.

Jag har förvandlat studsmattan till min ateljé



Dessutom har jag tagit tag i mina oljemålningar som jag så länge har skjutit upp. Jag hade glömt hur roligt det är med olja!

Här finns ingen tid till att tänka, har jag kommit igång kan inget hindra mig!

Bredow

Idag ska jag cykla runt på olika bibliotek i Umeå för att låna de bästa ungdomsböcker som finns att läsa.

Katarina von Bredow

Cyberrelation



Pratar med Kina på skype. Så långt har vår vänskap sjunkigt.

Bibbi & Kicki






Scarred for life

Efter att ca femhundra mackor ska ha skurits, smörats, fått pålägg, blivit inplastade och nerpackade förväntar man sig inte att behöva koka runt hundra liter kaffe och dessutom spilla runt tvåhundra liter kaffe. Jag känner lukten av kaffe överallt, händerna, kläderna, håret.

Jag kommer aldrig, aldrig mer att dricka kaffe.

5 A.M.

JAPP! Då går vi upp och jobbar åt innebandylaget i spöregn!